Salgsbetingelser

Dette kjøpet er underlagt standardvilkårene for forbrukerkjøp av varer over internett som angitt nedenfor. Forbrukerkjøp over internett er hovedsakelig regulert av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, som alle gir ufravikelige rettigheter for forbrukere. Disse lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no . Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som en begrensning av forbrukerens lovfestede rettigheter, men snarere som en oppsummering av de viktigste rettighetene og pliktene til partene som er involvert i transaksjonen.

Disse salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse vilkårene, se Forbrukertilsynets veiledning.


1. Avtalen

Avtalen består av disse vilkårene, informasjonen som er gitt i bestillingsløsningen, og eventuelle særskilt avtalte vilkår. Ved motstrid mellom informasjonen skal eventuelle særskilt avtalte vilkår mellom partene ha forrang, forutsatt at de ikke er i strid med ufravikelig lovgivning.


2. Partene

Selger er Tahle Minde Østby (enkeltpersonforetak), org.nr.: 931 376 225, Ustedalen 238, 3580 Geilo, Norge, e-post: post@tahle.com, telefon: +47 411 61 549, og omtales som «selgeren».

Kjøperen er forbrukeren som legger inn bestillingen, og omtales heretter som «kjøperen».


3. Pris

Den oppgitte prisen for varene og tjenestene er den totale prisen kjøperen skal betale, inkludert alle avgifter og tilleggskostnader. Kjøperen er ikke ansvarlig for eventuelle tilleggskostnader som selgeren ikke informerte om før kjøpet.

Avtalen er også supplert med relevante lovbestemmelser som regulerer salg av varer mellom bedrifter og forbrukere.


4. Inngåelse av avtale

Avtalen blir bindende for begge parter når kjøper har sendt inn sin bestilling til selger.

Avtalen er imidlertid ikke bindende dersom det er skrive- eller inntastingsfeil i selgerens tilbud i den nettbaserte bestillingsløsningen eller i kjøperens bestilling, og den andre parten innså eller burde ha innsett at en slik feil forelå.


5. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det øyeblikket den sendes til kjøperen.

Hvis kjøperen bruker et kreditt- eller debetkort, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingstidspunktet. Kortet vil bli belastet samme dag som varen sendes.

Ved kjøp med faktura utstedes fakturaen ved forsendelse av varene. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og skal være minst 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med faktura i etterkant av levering.


6. Levering

Levering har skjedd når kjøperen, eller dennes representant, har tatt vare i besittelse.

Dersom ingen leveringstid er spesifisert i bestillingsløsningen, skal selgeren levere varene uten unødig forsinkelse og senest 30 dager etter kjøperens bestilling. Varene skal leveres til kjøperen med mindre annet er avtalt.


7. Risiko for varene

Risikoen for varene går over til kjøperen når denne eller dennes representant har mottatt varene i samsvar med punkt 6.


8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angreretten, kan kjøperen angre på kjøpet i samsvar med angrerettloven.

Kjøperen må varsle selgeren om sin intensjon om å benytte seg av angreretten innen 14 dager fra starten av angrefristen. Alle kalenderdager er inkludert i fristen. Dersom fristen faller på en lørdag, offentlig fridag eller annen ikke-virkedag, forlenges den til neste virkedag.

Angrefristen anses oppfylt dersom varsel sendes før fristen utløper. Bevisbyrden ligger hos kjøperen, så varselet bør være skriftlig (angreskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner:

  • For individuelle varer: dagen etter at varen(e) er mottatt.
  • For abonnementer eller regelmessige leveranser: dagen etter at første forsendelse er mottatt.
  • For flere leveranser: dagen etter at den siste leveransen er mottatt.

Dersom selgeren ikke har gitt informasjon om angreretten og standard angreskjema før avtalen ble inngått, forlenges angrefristen med 12 måneder. Dersom selgeren gir denne informasjonen innen disse 12 månedene, utløper angrefristen 14 dager etter at kjøperen har mottatt informasjonen.

Ved utøvelse av angreretten må varen returneres til selgeren uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter at varsel er gitt. Kjøperen dekker de direkte kostnadene ved retur med mindre annet er avtalt eller selgeren unnlot å informere kjøperen om at returkostnadene må dekkes av dem. Selgeren kan ikke kreve gebyr for bruk av angreretten.

Kjøperen kan undersøke eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå dens art, egenskaper og funksjon, uten å miste angreretten. Dersom testingen går utover det som er nødvendig, kan kjøperen være ansvarlig for eventuell reduksjon i varens verdi.

Selgeren plikter å tilbakebetale kjøpesummen uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter at kjøperens angrerett er mottatt. Selgeren kan holde tilbake refusjonen inntil de har mottatt varen eller dokumentasjon som viser at varen er returnert.


9. Forsinkelse og manglende levering – Kjøpers rettigheter og kravfrist

Dersom selgeren unnlater å levere varene eller leverer dem for sent, og dette ikke skyldes kjøperen eller årsaker på kjøperens side, kan kjøperen:

  • holde tilbake betalingen,
  • oppfyllelse av etterspørsel,
  • si opp kontrakten,
  • og/eller kreve erstatning i henhold til kapittel 5 i forbrukerkjøpsloven.

Som bevis bør slike påstander fremsettes skriftlig (f.eks. e-post).

Oppfyllelse :

Kjøperen kan kreve at kjøpet gjennomføres. Kjøperen kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det er umulig eller ville påføre selgeren urimelig kostnad eller byrde. Dersom hindringen fjernes innen rimelig tid, kan kjøperen fortsatt kreve oppfyllelse.

Kjøperen mister denne retten dersom de venter urimelig lenge med å gjøre den gjeldende.

Oppsigelse :

Dersom selgeren ikke leverer i tide, må kjøperen begjære levering innen en rimelig tilleggsfrist. Dersom selgeren fortsatt ikke leverer, kan kjøperen heve kjøpet.

Umiddelbar heving er mulig dersom selgeren nekter å levere eller dersom leveringstiden var vesentlig for avtalen.

Kompensasjon :

Kjøperen kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen, med mindre selgeren beviser at forsinkelsen skyldtes ukontrollerbare omstendigheter som ikke med rimelighet kunne ha vært forutsett eller unngått.


10. Mangler – Kjøpers rettigheter og reklamasjonsfrist

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøper gi selgeren beskjed innen rimelig tid etter at mangelen er oppdaget. Reklamasjon innen 2 måneder anses alltid som rettidig. Reklamasjonsfristen er 2 år fra levering, eller 5 år dersom varen forventes å vare vesentlig lenger.

Hvis varen er mangelfull og det ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen:

  • holde tilbake betalingen,
  • kreve reparasjon eller utskifting,
  • be om prisavslag,
  • si opp avtalen, og/eller
  • kreve erstatning etter kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven.

Klager bør fremsettes skriftlig.

Reparasjon eller utskifting :

Kjøperen kan velge mellom reparasjon eller erstatning av varen. Selgeren kan nekte dersom det er umulig eller urimelig kostbart. Dette må gjøres innen rimelig tid. Selgeren har normalt ikke mer enn to forsøk på å rette opp samme feil.

Prisreduksjon :

Det kan kreves en passende reduksjon dersom reparasjon eller erstatning ikke utføres. Reduksjonen gjenspeiler varens reduserte verdi.

Oppsigelse :

Dersom reparasjon eller omlevering ikke utføres, og mangelen ikke er ubetydelig, kan kjøperen heve kjøpet.


11. Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller andre forpliktelser i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes selgeren, kan selgeren:

  • holde tilbake levering,
  • oppfyllelse av etterspørsel,
  • si opp avtalen,
  • og/eller kreve erstatning i henhold til kapittel 9 i forbrukerkjøpsloven.

Selgeren kan også kreve inn:

  • renter for forsinket betaling,
  • inkassokostnader,
  • og et rimelig gebyr for uavhentede varer.

Oppfyllelse :

Selgeren kan kreve betaling. Dersom varene ikke er levert, tapes denne retten ved urimelig forsinkelse.

Oppsigelse :

Selgeren kan heve avtalen ved vesentlig mislighold av betaling eller annet alvorlig mislighold. Dersom det gis en avdragsfrist og betaling fortsatt ikke skjer, kan selgeren heve.

Renter og inkassogebyrer :

Det kan påløpe renter i henhold til forsinkelsesrenteloven. Krav kan sendes til inkasso etter varsel, og kjøperen kan være ansvarlig for inkassogebyr.

Gebyr for uavhentede varer :

For uavhentede, ubetalte varer kan selgeren kreve et gebyr for å dekke faktiske leveringskostnader. Dette gebyret kan ikke belastes kjøpere under 18 år.


12. Garanti

Enhver garanti gitt av selger eller produsent gir rettigheter utover de som er fastsatt i loven. En garanti begrenser ikke kjøperens rett til å klage eller kreve erstatning for forsinkelser eller mangler.


13. Personopplysninger

Selgeren er behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun samle inn og lagre data som er nødvendige for å oppfylle avtalen. Data vil kun deles med andre dersom det er nødvendig for å oppfylle avtalen eller som påkrevd ved lov.


14. Tvisteløsning

Klager må rettes til selgeren innen rimelig tid (se avsnitt 9 og 10). Partene bør forsøke å løse tvister minnelig. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen kontakte Forbrukertilsynet for mekling: telefon +47 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no .

Europakommisjonens klageportal kan også brukes hvis du bor i et annet EU-land. Send inn klagen din her .